Boldklubben Kapow!'s Historie

Af Mads Haugaard
Initiativtager og spiller

Skal fodbold også være for sjov? Det er det i hvert fald ikke altid, når man ikke er enig med trænerens dispositioner.
Det var grundlaget for at jeg i september 2000 fik idéen til at danne et hold selv. Derefter undersøgte jeg mulighederne med en klassekammerat, Casper Wührnfeldt Nielsen, fra gymnasiet på Marie Kruse Skole.
Vi begyndte at spørge forskellige personer fra skolen og fra omgangskredsen, om de var interesseret i at spille fodbold. Inklusive os selv fik vi samlet en lille flok på 15.
Efter at flere dansktimer gik med taktiksnak og forslag til spilsystemer, syntes vi at tiden var til at tilmelde et 11-mandshold til Dansk Arbejder Idrætsforbunds fodboldturnering.

Et hold af fattige studerende
Således blev Boldklubben KAPOW! dannet den 15. november 2000. Vi valgte at tilmelde os DAI, da det hovedsageligt foregår i København og dermed ville spare os for at arrangere transport til Jægerspris og Karlebo, hvilket kan være svært, når man er et hold bestående af fattige studerende. Vi ville dog høre, hvordan mulighederne var for at få hjemmebane i Farum og skulle jo både have tilladelse af DAI og Farum Boldklub.
DAI gav os lov, men kunne samtidig ikke stille dommer til rådighed til vores hjemmekampe, eftersom de kun dømmer kampene i København.
Vi blev tilbudt at starte et lukket hold i Farum Boldklub, men vi var mere interesserede i at stå for det hele selv. Netop derfor skulle det vise sig at være sværere at få en bane i Farum, end vi havde regnet med.

Hjemmebane i Stavnsholt
Takket være en kæmpehjælp af Farum Boldklubs formand, Bjørn Strange, fik vi lov til at bruge banerne og klubhuset i Stavnsholt. Han syntes at det var et godt initiativ, og fik dermed den ideelle hjemmebane.
      Vi fandt hurtigt ud af, at vores lille trup på 15 mand langt fra var nok. Men jo tættere vi kom på sæsonstart og jo mere vi stod i spillermangel, jo flere spillere sluttede sig til holdet. Heriblandt spillere som fulgte med fra det hold jeg forlod i Farum Boldklub.
Den 31. marts 2001 kunne vi løbe på banen til vores første kamp nogensinde. Det blev til en 3-0-sejr over Frederiksbergholdet FC Tre Falke, på banerne i Valby Idrætspark.

Jo længere hen i sæsonen vi kom og jo flere folk, der hørte om holdet, jo flere spillere fik vi. Så med en trup på godt 20 spillere, som varierer fra elegante boldspillere til de hårdtarbejdende og uundværlige slidere, har vi fundet en god blanding af teknik og vilje til vores lille projekt i øst.

Komikere og alkoholikere
Undervejs i de tre sæsoner, klubben har eksisteret, er vi stødt på nogle spændende bekendtskaber blandt vores modstandere. Blandt andet københavnerholdet Pjerrot MS, som har kendte komikere som Casper Christensen, Mick Øgendahl og Anders Fjeldsted i truppen, og FC Clean House, som er et hold fra Nordvestkvarteret bestående af tidligere alkoholikere og stofmisbrugere. De har via fodbold i DAI-regi fået et ståsted i tilværelsen.
Til sidst skal nævnes ADDVISION og Sport Italia, som er udmærkede hold. Det førstnævnte hold består hovedsageligt af irske og engelske. Sport Italia består (som navnet indikerer) hovedsagligt af italianere.
Netop hold som disse - og som os - er der god plads til i en turnering som DAI, der gør meget for de spillere, der ikke rigtig har tid, lyst eller talent til at spille på et højere niveau. Er fodbold for alle? Hos KAPOW! er det…

Kapow 2024!